• Kjøllefjord 1940. Lekekameratene Hans Fredrik Horst, Jon Svendsen og Sverre Evensen på Horst-kaia med kasser med saltfisk. Kassene er merket NF. NF sto for Nils Foldal. I bakgrunnen sees Federsen og Nissens fiskebruk til venstre og til høyre ligger Bjørgvik hotell. Søstrene som drev hotellet tok navnet etter Per Bjørgvik fra Nesseby. I kanten av bildet står en gutt med eplenikkers og i bakgrunnen sees en voksenperson som også arbeider på kaia med lasting av saltfisk. Jon Svendsens foreldre drev kafé på eiendommen Nymo. Han er pent kledt i kortbukser, med fine sko og vannkjemmet hår, mens de andre to er kledd i arbeidstøy. Hans Fredrik har både arbeidshansker og fiskerlue og kjeledress. Hans søster, Liv Horst, kan huske fotografen Elisabeth Meyer som gikk rundt med flere fotoapparater i Kjøllefjord.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Kjøllefjord 1940. Lekekameratene Hans Fredrik Horst, Jon Svendsen og Sverre Evensen på Horst-kaia med kasser med saltfisk. Kassene er merket NF. NF sto for Nils Foldal. I bakgrunne...