• Kjøllefjord 1940. Altertavle fra 1600-tallet. En historie sier at altertavla ble gitt til Skjøtningberg kirke av en takknemlig tysk skipper som ble reddet fra forlis utenfor Skjøtningberg. Altertavlen og flere andre gjenstander ble siden flyttet til gamle Kjøllefjord Kirke. I bildet ser man også en stor gotisk bibel. Denne bibelen ble reddet fra brannen i 1944 da Hildur Hustad tok den med og flyktet til fjells. Bibelen oppbevares fortsatt i Kjøllefjord, i et brannsikkert hvelv. Johan og Hildur Hustad fra Kristiansund, kom til Kjøllefjord i 1912. De holdt til på Sveenbruket på vestsiden i to år inntil bruket i Kluben ble ferdig. Der var det kai, egnebu, pakkhus med salteri i underetasjen og bolig og kontor i 2.etasje. Ditto ett pakkhus med blant annet trandamperi og boligrom. Pakkhus nr. 3 ble bygd i trettiårene. Hjellbruk langs fjæra og oppe i fjellsida. Hustad solgte solar, parafin og smøreolje for Vestlandske Petroleumscompani. G. Robertsen styrte over både Hustad- og Sveenbruket. Senere ble også firmanavnet endret til G. Robertsen. I 1940 flyttet Hustad fra Klubben og overtok Sveenbruket. Johan Hustad døde i 1942.

Kjøllefjord kirke var bygd i 1738 og sto i Kjøllefjord frem til den ble påtent av tyske soldater 4.november 1944. Kirken lå i Kjøllefjord prestegjeld som ble opprettet i 1685, da Skjøtningberg prestegjeld ble nedlat. Mye av inventaret stammet fra Skjøtningberg krike. Sakrestiet hadde en altertavle med årstallet 1662 som viser nattverdens innstiftelse. Denne skal tidligere å stått i Omgang kirke. Den opprinnelige kirken skal være byd mellom 1668 og 1683 og var en liten kirke bygget av rundtømmer. I kirken fantes også to klokker, hvorav den ene hadde inskripsjonen «Eine gude klock hin ick genant, den hört meinen klanck tho bargen int landt des late ick mi nicht vordreten. Heinrich Meier tho Bremen de oldermand he heft mi laten geten 1608. Restene av kirkeklokken kan ses i den nye Kjøllefjord kirke. Også den gotiske bibelen ble reddet av Hildur Hustad som tok med bibelen da hun flyktet til fjells. Bibelen oppbevares i dag i en bankboks i Kjøllefjord.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Kjøllefjord 1940. Altertavle fra 1600-tallet. En historie sier at altertavla ble gitt til Skjøtningberg kirke av en takknemlig tysk skipper som ble reddet fra forlis utenfor Skjøtn...