• Kjøllefjord 1940. Fisketur. Peder Martin Olsen (04.09.1909-1974) fileterer fisk ved Storvannet.  Peder skrev "Dagbok fra evakueringen av Kjøllefjord 1944" utgitt av Kjøllefjord Historielag. Peders historie om dagene 4.-16.november 1944 før brenningen og tvangsevakueringen av Kjøllefjord. Peder Olsens familie flyktet til hytta Holmebu som lå på en holme i Storvannet. De forsøkte å gjemme seg for tyskerne. Dagboka forteller en dramatisk historie hvor de til og med avlivet familiens elskede hund Turi av redsel for at hunden skulle bjeffe og avsløre at de var i hytta. Hunden Turi hadde vært hans trofaste fjellkamerat i 10 år. Peder Olsen var kjøpmann i Kjøllefjord og hadde butikk i kjelleretasjen på det som er Jon Svendsens hus idag. Familien talte Ågot, Tuppi, Kjell, Oddleif og Peder Martin Olsen, i tillegg til hele Joh. Paulsens familie og Henry Henningsens familie. Videre kom Oliver, Helge, Albert, Svein og Trygve Olsen til hytta og Paul som eide drosjebilen i Kjøllefjord.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Kjøllefjord 1940. Fisketur. Peder Martin Olsen (04.09.1909-1974) fileterer fisk ved Storvannet. Peder skrev "Dagbok fra evakueringen av Kjøllefjord 1944" utgitt av Kjøllefjord His...