• Den gamle veien mot Kjøllefjord fotografert i 1940. I dag er veien anlagt lengre ned på venstre side av veien på bildet.

To gutter har hentet geitene på fjellet og har samtidig hentet torv som de triller på to store, hjemmelagde trillebårer.  Guttene har spent et tau i hvert håndtak og hektet tauet over skuldrene for å fordele den tunge vekten av torv og holde trillebåra i balanse. Geitene går foran og skjuler trillebårene på dette bildet. Se også FBib.18010-018 og FBib.18010-034 med samme motiv, hvor trillebåra er synlig.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Den gamle veien mot Kjøllefjord fotografert i 1940. I dag er veien anlagt lengre ned på venstre side av veien på bildet. To gutter har hentet geitene på fjellet og har samtidig h...