Østre Flisbro under bygging 1961. Elva Flisa. Østre Flisa bru. Finnskogen.
Den 24. februar 1961 rapporterte avisa Østlendingen dette om den nye brua på Åsnes Finnskog:
«47 TONN STÅL i den nye Flisbrua på Åsnes Finnskog.
I om lag 100 år har den nåværende ...
Den 24. februar 1961 rapporterte avisa Østlendingen dette om den nye brua på Åsnes Finnskog:
«47 TONN STÅL i den nye Flisbrua på Åsnes Finnskog.
I om lag 100 år har den nåværende Østre Flisbru på Åsnes Finnskog gjort nytte for seg, men nå er det vel også siste året den er i bruk for vanlig trafikk. Like ovenfor er arbeidet med den nye brua i full gang. Mens de to landkarene ble støpt i fjor høst, er bjelkene nå begynt å komme. De blir transportert opp seksjonsvis fra Moss Mek. Verksted. Seks 16 meter lange bjelker og som hver veier seks tonn, er det som skal forbinde de to elvebreddene og bære brudekket. Fire av bjelkene er allerede kommet og sveiset og boltet sammen. I går kom den femte av dem.
48 METER LANGT SPENN
Satt sammen blir bjelkene 48 meter lange og med nødvendige tverrforbindelser vil brukonstruksjonen veie noe slikt som 47 tonn, hører vi av de fire mann som Moss Mek. Verksted har i arbeid ved Østre Flisbru. Samtidig som bjelkekonstruksjonene ble satt sammen, blir også gjort forberedelser til brudekket. Nødvendig forstøtning til støpningen blir satt opp mellom bjelkene.
PÅ PLASS ETTER FLØTINGEN
Bare fløtingen er unnagjort i slutten av mai, er det meningen å bringe bruspennet på plass. Det kan se ut som en temmelig vanskelig affære å få den 47 tonn tunge kolossen på plass over elveløpet, men karene lover at det skal gå. Konstruksjonen skal rulle på kulelager og trekkes med vinsj. Ute i elveløpet er satt opp to trebukker. Disse skal en tid bære hele brua, før den senkes ned på landkarene. Bukkene blir så fjernet slik at elveløpet blir helt fritt.
Det er litt av en flaskehals som forsvinner med den gamle brua. Veien blir lagt om noe, slik at det blir fin inn- og utkjøring og på brua skal det ikke bli vanskelig å møtes, selv for dagens store kjøretøyer.»
Bygginga av ny bru over Flisa innebar at det ble reist spørsmål om hva som skulle skje med den gamle. Et av alternativene var å flytte den til Norsk Skogbruksmuseum, som var i ferd med å etablere seg på klokkergarden Fossum på østsida av Glomma, og trengte bruforbindelse til friluftssamlingene på Prestøya:
«Vil Østre Flisbru fra Åsnes havne på Skogbruksmuseet?
Riktig at jeg har sett på brua, men bare for å orientere meg, sier konservator Fossum.
Den nye Østre Flisbru på Åsnes Finnskog er nå tatt i bruk, og den over 100 år gamle brua som har tjent trafikantene så godt, står for fall. Når den skal rives, er imidlertid ikke bestemt, sier veioppsynsmann Sesseng. Man vil gjerne ha rede på hva den skal brukes til, før rivingen begynner. Skal den settes opp igjen et annet sted, må jo rivingen foregå langt mer forsiktig enn om materialene bare skal brukes til ved.
INGEN TING BESTEMT
Det har vært antydet at Norsk Skogbruksmuseum kunne være interessert i å overta brua, og vi har henvendt oss til konservator Tore Fossum som bekrefter at han har vært i Åsnes og sett på den gamle Østre Flisbru, men det var bare en rent orienterende tur. Ingen ting er bestemt.
AVHENGIG AV UTBYGGINGEN PÅ KLOKKERGÅRDEN
Hvis det blir slik at Skogbruksmuseet får feste på Klokkergarden på østsiden av Glåma og kommer til å bygge ut en del av Skogbruksmuseet der, må man jo ha en bruforbindelse mellom Prestøya og Klokkergarden over Klokkerfossen. Vi kan i tilfelle være interessert i en slik gammel sprengverksbru som Østre Flisbru er, og spesielt i en bru som har en historisk bakgrunn. Det er imidlertid ikke sikkert at den passer til elveløpet der vi trenger bru.
FLERE GAMLE BRUER
Det finnes også andre gamle bruer, for eksempel i Nord-Østerdal, sier konservator Fossum. Det er jo heller ikke sikkert at de passer, men de kan jo brukes som modell for den brua vi eventuelt trenger. Det er således ingen ting bestemt, sier Fossum. Før så kan skje, må det bringes klarhet i en rekke spørsmål.»
Museet valgte etter hvert å bygge ei ny bru i gammel teknikk i stedet for å flytte en eksisterende konstruksjon.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».