• Flyfotografi tatt over tettstedet Kirkenær i Grune kommune i Solør slik det så ut omkring 1992.  I forgrunnen ser vi ned på forretningssenteret langs Solørvegen. Parallelt med det nevnte gateløpet ser vi jernbanetraséen med stasjonen på vestsida.  Solørbanen, med togforbindelse fra skogbygdene nordover i Solør og Østerdalen og sørover mot Kongsvinger og videre mot Oslo-området ble en viktig lokaliseringsfaktor for flere sagbruk. Her på Kirkenær lå sagbrukene på østsida av jernbanetraséen, Sig. Wolls Bruk lengst nord mot Bårderudstjernet og Bredesen Opsets bruk på sørsida av den vegen som gikk østover fra jernbanen. Begge brukene ble drevet i tilknytning til store skogeiendommer, men de kjøpte naturligvis tømmer også fra andre skogeiere. Bedriftene samarbeidet også om en liten sponplatefabrikk, «Grue Spon», som skulle nyttigjøre noe av flisa fra trelastproduksjonen. Sponplatefabrikken ble ingen økonomisk suksess. Bredesen Opsets bruk ble rammet av brann i 1974, men gjenoppbygd. Et drøyt tiår seinere gikk Glommen skogeierforening inn på eiersida i bedriften, som skiftet navn til «Solørbruket». Bare et par år seinere ble virksomheten overdratt til Løvenskiold. I nyere tid har Bergene Holm-konsernet kjøpt virksomheten, hvor det fortsatt (2018) drives både trelastproduksjon og byggevareforretning.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Flyfotografi tatt over tettstedet Kirkenær i Grune kommune i Solør slik det så ut omkring 1992. I forgrunnen ser vi ned på forretningssenteret langs Solørvegen. Parallelt med det ...