• Bredesen Opsets sagbruk i kommunesenteret Kirkenær i Grue, fotografert fra stedets kornsilo.  I forgrunnen ser vi litt av jernbanetraséen for Solørbanen, som var en viktig lokaliseringsfaktor for flere sagbruk.  Her på Kirkenær lå Sig. Wolls Bruk og Bredesen Opset like inntil hverandre.  Begge brukene ble drevet i tilknytning til store skogeiendommer, men de kjøpte naturligvis tømmer også fra andre skogeiere.  Bedriftene samarbeidet også om en liten sponplatefabrikk, «Grue Spon», som skulle nyttigjøre noe av flisa fra trelastproduksjonen.  Sponplatefabrikken ble ingen økonomisk suksess.  Bredesen Opsets bruk ble rammet av brann i 1974, men gjenoppbygd.  Et drøyt tiår seinere gikk Glommen skogeierforening inn på eiersida i bedriften, som skiftet navn til «Solørbruket».  Bare et par år seinere ble virksomheten overdratt til Løvenskiold, i nyere tid har Bergene Holm overtatt virksomheten, hvor det fortsatt (2018) drives både trelastproduksjon og byggevareforretning.  Dette fotografiet antas å være tatt i midten av 1970-åra.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Bredesen Opsets sagbruk i kommunesenteret Kirkenær i Grue, fotografert fra stedets kornsilo. I forgrunnen ser vi litt av jernbanetraséen for Solørbanen, som var en viktig lokalise...