Per Alseen har gitt 34 originalnegativer (6x9 og 9x11 format) til Finnmark fylkesbibliotek. De fleste bildene i denne serien er tatt av hans far Oskar Ferdinand Alseen, og strekker seg over 1920- og 1930-tallet.

Oskar Ferdinand Alseen ble født i 1892 og vokste opp på Isnestoften i daværende Talvik kommune. Han hadde handelsutdannelse fra Claussens handelsskole i Bodø og kom til Vardø i 1915. Der arbeidet han i handelsfirmaet A. Brodtkorb til 1937 da han startet egen trelasthandel som han drev til sin død i 1953.

Aslaug Alseen (pikenavn Holand) ble født i 1901 i Tromsøysund kommune og kom som nyutdannet lærerinne til Vardø i 1922. De giftet seg i 1931 og fikk to barn. Aslaug arbeidet i Vardø folkeskole til hun ble pensjonist og reiste da fra byen. Hun bodde de siste leveårene i Oslo.

Familien måtte forlate byen to ganger under krigen. Første gang i 1942 da huset deres ble bombet og andre gang etter storbombingen i august 1944.