• Fra brannen i trelasttørka på Våler Skurlag på Braskereidfoss i Solør i 1979.  Bildet viser flammehavet fra den brennende bygningen og en hjullaster som ble brukt til å fjerne materialstabler fra brannstedet.

Materialtørkinga ved sagbruket på Braskereidfoss foregikk lenge i strølagte stabler på sagbrukstomta, altså i friluft.  Stablinga var arbeidskrevende og tørkinga tok tid, det gikk med andre ord lenge fra tømmeret kom inn på sagbruket til trelasten kunne leveres kundene.  Produksjonsøkningen som kom da et nytt og langt mer effektivt sagbruk ble gjenoppbygd etter brannen i 1964 førte dessuten til at den tradisjonelle tørkemåten begynte å bli vel plasskrevende.  I 1968 fikk bedriftsledelsen mulighet til å bygge ei moderne trelasttørke, hvor man fikk en helt annen kontroll på tørkeprosessen enn tidligere.  Man gjorde seg umiddelbart gode erfaringer.  Kapasiteten ble deretter utvidet, først i 1969, deretter i 1971.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra brannen i trelasttørka på Våler Skurlag på Braskereidfoss i Solør i 1979. Bildet viser flammehavet fra den brennende bygningen og en hjullaster som ble brukt til å fjerne mate...