• Leirfjord, Simsødalen. Busser fra Sandnessjøen, ant. Helgeland Trafikkselskap, parkert for at folk skal komme seg på tur i Simsødalen. På 1960-tallet var bussene lakkert lysgrå med front og nedre kant i mørkrød. Midt på bussen, inder vinduene kan en se rederiflegget til HTS. Selskapet har historie tilbake til 1867 og hadde da navnet "Det Helgelandske Dampskibsselskap". Etter utbyggingen av veinettet på ytre Helgeland satset selskapet på slutten av 1930-tallet på veitransport. På 1950-tallet overtok selskapet flere bussruter. I 1957 fikk selskapet navnet "Helgeland Trafikkselskap, HTS", men ble gjerne omtalt som "Helgelandske".
    Photo: Lillegaard, Per / Helgeland Museum (Opphavsrett)

Leirfjord, Simsødalen. Busser fra Sandnessjøen, ant. Helgeland Trafikkselskap, parkert for at folk skal komme seg på tur i Simsødalen. På 1960-tallet var bussene lakkert lysgrå med...

1 comment

• Dette er antakelig busser fra Helgeland Trafikkselskap (HTS) i Sandnessjøen. På 1960-tallet var bussene lakkert lysgrå med front og nedre kant i mørkrød. Midt på bussen, under vinduene, ses rederiflagget til HTS. Selskapet har historie tilbake til 1867 og hadde navnet Det Helgelandske Dampskibsselskab.

Etter utbygging av veinettet i Ytre Helgeland satset selskapet på slutten av 1930-tallet på veitransport. På 1950-tallet overtok selskapet flere lokale bussruter. I 1957 ble navnet endret til Helgeland Trafikkselskap, men ble gjerne omtalt som "Helgelandske".