• Utvalgte scener fra Giuseppe Verdis opera  ”Trubaduren” ble i 1896 framført i Mølleropsalen i Kristiansund, med pianoakkompagnement, mens operaen fortsatt var forholdsvis ny (uroppført Roma 1853). Chr. Bræin var instruktør. I rollene: fra venstre: 2) Grev Luna: Herlof A. Herlofsen (seinere formann i Festivitetens byggekomité, grunnlegger av Den private Musikkforening og habil pianist). 1) Leonora: fru Maren Heide. 4) Trubaduren: Fridtjof Ellertsen. 3) Azucena: Kitty Williamsen (som ble den første kvinne i Kristiansund formannskap) (bilde i Kristiansunds Historie IV:224).  Fortan sitter Ragnhild Bothner.  -  Ragnhild Bothner (1858-1944); kaptein Anton Bothners ugifte datter var jevnaldrende med Gusta Werring; Carlione Knudtzons søster. Hun fikk sin første pianoundervisning hos Gusta, før hun tok videre musikkstudier i Kristiania. I 1897 ble den danske komponisten Johann Peter Emilius Hartmanns (1805-1900) folkeviseinspirerte opera” Liden Kirsten” oppført gjentagne ganger i Arbeidersamfundet i Kristiansund, uten orkester – bare med klaverakkompagnement til sangene, og med beskjedent utstyr. Chr. Bræin besørget musikken, Olise Thrones var ballettsjef og Ragnhild Bothner var sanginstruktør. Publikum "slåss om billettene, og jubelen sto høyt i Arbeidersamfundet (…) Stuvende fullt hus (…) Hele byen var preget av "Liden Kirsten"-feber", skrev Edvard Bræin. Gravstedet hennes på Gomalandet er istandsatt av Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre.     Foto: Ole O. Ranheimsæter. Gave fra Claes Williams. Operaen ble spilt på nytt i Kristiansund 1992. Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Utvalgte scener fra Giuseppe Verdis opera ”Trubaduren” ble i 1896 framført i Mølleropsalen i Kristiansund, med pianoakkompagnement, mens operaen fortsatt var forholdsvis ny (uropp...