• Serie Kmb-2018-010.0001-0092: "Arresten på Tingvoll som ble losjihus og seinere fjøs på Veiholmen."

Serie fotos som viser hovedsaklig ruinene av det gamle "Nordmøre Arresthus". Lokalisert på et gårdsbruk på Nordre Skomsøy i Smøla kommune - nærmere bestemt på Gnr. 41 Bnr. 5. Dette bruket ble skilt ut fra Bnr. 1 i 1916, men skjøtet ble ikke tinglyst før 22. september 1924. Det var Andreas Olsen Skomsøy som fikk skjøte fra sin far, Ole Bersvendsen Skomsøy. I 1926 bygde Andreas hus på Bnr. 5, og det fikk også navnet "Nordre Skomsøy".

Andreas Olsen Skomsøy kjøpte losjihuset "Arresten" på Innerklakken på Veiholmen og flyttet dette til Nordre Skomsøy. "Arresten" bestod delvis av tømmerkroppen av det tidligere arresthuset for Nordmøre Fogderi på Tingvoll, som ble lagt ned og solgt på auksjon etter at det nye distriktsfengselet i Kristiansund ble tatt i bruk 1. april 1865. Det gamle arresthuset i tømmer ble revet og flyttet til Veiholmen. Væreier Ole Daniel Rognskog bygde i 1870-årene fem store og ett mindre losjihus på Veiholmen for tilreisende fiskere under skreifisket. "Arresten" var ett av disse.

Det tidligere losjihuset ble satt opp som fjøs på Nordre Skomsøy i 1925-27. Tømmerkroppen av det gamle arresthuset utgjorde en del av fjøset, og ble forlenget med et tilbygg i reisverk på 5,3 m lengde. I 1927-35 ble fjøset panelt utvendig og påbygd en toppetasje som låve.

Bygninga står nå (2018) til nedfalls. Tømmerkroppen av det gamle arresthuset er likevel godt synlig. Det ser ut til å ha vært en solid bygning – vi kan tydelig se at tømmerstokkene har vært låst sammen på en spesiell måte. Vinduene til arrestrommene var nok i sin tid helt annerledes enn de vindusåpningene vi ser i dag – sannsynligvis glugger/lysåpninger høyt på veggen med noen ti-talls cm høyde og bredde. Endeveggen vi ser på bildene vendte mest sannsynlig sydover mot Tingvollvågen da arresthuset lå på Bekken. Motsatt endevegg med inngangen til arresthuset vendte mest sannsynlig mot nord.

Andre bygninger vi ser i denne serien (KMb-2018-010.0001-0092) er det røde våningshuset på gårdsbruket, samt det grå sjøhuset. Det hvite huset vi ser på noen av bildene i serien, er huset som ble satt opp på tomta hvor "Arresten" tidligere hadde stått på Innerklakken på Veiholmen. Statens havnevesen satte i midten av 1930-årene opp et forlegnings- og messehus for arbeidere under havnearbeidene som ikke var fra Veiholmen. I 1938 ble denne eiendommen skjøtet over fra Hopen kommune til Veiholmen Sanitetsforening – det kalles "Sanitetsheimen" – og står der den dag i dag.

Andreas Olsen Skomsøy døde i 1968. Kona hans, Augusta Kristine Olsdotter Ersnes, døde i 1973. Deres sønn Oddmund Osvald Skomsøy fikk skjøte på Nordre Skomsøy i 1974. Hans sønn Odd Gunnar Skomsøy fikk skjøte på Nordre Skomsøy i 1988, mot bruk og disposisjonsrett til foreldrene.

Fotograf og informasjon: Knut Even Isaksen. Kjentmann under besøket var Bjørn Ivar Hannasvik. Eier av de originalmaterialet er Knut Even Isaksen. Bildene er gitt i digital gave til Nordmøre museum. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Serie Kmb-2018-010.0001-0092: "Arresten på Tingvoll som ble losjihus og seinere fjøs på Veiholmen." Serie fotos som viser hovedsaklig ruinene av det gamle "Nordmøre Arresthus". Lo...