• Leirfjord, Tømmervika. Gården Engebakk. B.f.v.: Hilda Johansen (f. 1904-d .desember 1922), Petra Olsen (f. 1891), Petter Olsen (f. 1886), Johan Eliassen (f.1862). F.f.v.: Jens Kristiansen Spjutøen fra Lurøy (f. 1861), Ole Olsen (f. 1914), Nikoline Jensdatter (f. 1863), Ingrid Elfrida Olsen (f. 1917-d.1924). Hilda Johansen og Petra Johansen var søstre. Petra var gift med Petter Olsen, født på Simsø, og tok etternavnet Olsen. Petter og Petra drev småbruket Engebakken da bildet ble tatt. Barna på bildet, Ole og Ingrid Elfrida er barn av Petra og Petter. Johan Eliassen var far til Hilda og Petra og var født på Engebakken og hadde vært husmann der. Jens Kristian Spjutøen og Nikoline Jensdatter var gift og bodde på Lille Spjutøy i Lurøy, de var ant. på besøk i Tømmervika da bildet ble tatt. Nikoline Jensdatter var født på en husmannsplass i Tømmervika.
    Photo: Helgeland Museum

Leirfjord, Tømmervika. Gården Engebakk. B.f.v.: Hilda Johansen (f. 1904-d .desember 1922), Petra Olsen (f. 1891), Petter Olsen (f. 1886), Johan Eliassen (f.1862). F.f.v.: Jens Kris...

1 comment

• Hilda Johansen var født i 1904 og døde i desember 1922. Petra Johansen, gift Olsen var født i 1891 og var søster til Hilda. Petter Olsen var født på Simsø i 1886. Han var gift med Petra og de drev småbruket Engebakken da bildet ble tatt. Johan Eliassen var født på Engebakken i 1862 og hadde vært husmann der. Han var far til Hilda og Petra.

Foran fra venstre Jens Kristiansen Spjutøen, født 1861, fra Lurøy. Ole Olsen var født i 1914 og var sønnen til Petra og Petter. Nikoline Jensdatter, født som husmannsdatter i Tømmervika i 1863. Hun var gift med Jens Spjutøen. De bodde på Lille Spjutøy i Lurøy og må ha vært på besøk i Tømmervika da bildet ble tatt. Ingrid Elfrida Olsen var datter av Petter og Petra. Hun var født i 1917 og døde i 1924.

Ut fra fødselsår og dødsår må bildet være tatt enten sommeren 1921 eller 1922.

Ekteparet Spjutøen er identifisert ut fra hva som står skrevet på baksiden av en kopi av bildet som har tilhørt Petter og Petras yngste datter Ingrid Gurine Olsen.

Se også bilde LEF.F.00200.