• Sandnessjøen, Sandnessjøholmen / Leirfjord, Leines. Klippfiskvasking, oppbæring og tørking. Bildet illustrerer et yrke som er forsvunnet. Leirfjordinger i arbeid. Sittende foran med skjegg: Sivert Olsen også kalt Sivert i Vikjen / Skjøråsvika. Med rive for å rake opp fisk, til venstre i bildet: Anton Meyer ("Ramlan"). Bakerst nr. 3 f.h.: Sella Olsen, nr. 6: Jørgine i Odden, gift med Johannes, skipper på Wiigs skonnert "Spekulationen". Ellers sees i tilfeldig rekkefølge: Per Nygård, Otelius Nygård, Silla Mørch (datter til Sivert Olsen) Jo i Vikjen og Teodora Horvnes.
Bildet er brukt Leirfjordkalenderen - november 1991
    Photo: Helgeland Museum

Sandnessjøen, Sandnessjøholmen / Leirfjord, Leines. Klippfiskvasking, oppbæring og tørking. Bildet illustrerer et yrke som er forsvunnet. Leirfjordinger i arbeid. Sittende foran me...

• Bildet er speilvendt