• Åge Møllerbakken blåser sagflis ut av saglinja ved trelastbedriften Moelven Våler (Våler skurlag) på Braskereidfoss i Solør.  Saglinja var produsert ved maskinfabrikken Linck Holzverarbeitungstechnik GmbH i den lille byen Oberkirch i delstaten Baden-Württemberg.  Den består av en kombinasjon av små sirkelsagblader som arbeider i par, og redusèrmaskiner som produserer celluloseflis direkte fra tømmerstokken. Linck-saga hadde en anslått kapasitet på 220 000 til 245 000 kubikkmeter tømmer da den ble montert i 1994.  Seinere er saglinja forbedret flere ganger, mest ved en hovedombygging som skjedde i 2006.  Etter dette er skurhastigheten økt med cirka 50 prosent.  Det går tre gjennomsnittlige lastebillass med tømmer gjennom denne saglinja i timen, 45 lass i døgnet, når bruket går på to skift.  Tømmerforbruket er økt til cirka 350 000 kubikkmeter i året, hvorav cirka halvparten blir skurlast.  24 prosent av volumet hogges til celluloseflis og 16 prosent blir til sagflis.  10 prosent klassifiseres som «svinn» – et volumtap som i hovedsak tilskrives krymping i forbindelse med tørking.  Fotografiet ble tatt sommeren 2018.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Åge Møllerbakken blåser sagflis ut av saglinja ved trelastbedriften Moelven Våler (Våler skurlag) på Braskereidfoss i Solør. Saglinja var produsert ved maskinfabrikken Linck Holzv...