• Fra sorteringsanlegget ved Moelven Våler (Våler skurlag) på Braskereidfoss i Solør.  Her sto Sondre Grønås ved ei linje der bordene passerte på et bånd framfor ham.  Sondre hadde øreklokker på hodet, som vern mot driftsstøyen, og hansker på hendene.  Han fjernet bord med endefeil og merket materialene med dimensjonsinformasjon.  Her arbeidet Sondre med materialer som var 16 millimeter tjukke og 75 millimeter brede, en dimensjon som blant annet selges til emballasjeprodusenter.  Etter å ha passert dette punktet i produksjonsprosessen ble bord av samme dimensjon samlet i stikkelagte «pakker» med seks-sju kubikkmeters volum.  Disse ble kjørt til tørkeanlegget, hvor pakkene i løpet av tre døgn ble lettet for cirka 2 500 liter væske.  Fotografiet ble tatt sommeren 2018.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fra sorteringsanlegget ved Moelven Våler (Våler skurlag) på Braskereidfoss i Solør. Her sto Sondre Grønås ved ei linje der bordene passerte på et bånd framfor ham. Sondre hadde ø...