• Fra temadagsarrangementet «Skog og vann - naturskole for alle!» på Norsk skogmuseum i Elverum i juni 2018.  Fotografiet er fra leke- og rekreasjonsområdet på grassletta sør for museum, der mange av de tilreisende elevene spiste medbrakt mat og prøvde lekeapparatene.

«Skog og vann» var ett av femten temadagsopplegg Norsk skogmuseum tilbød barnehager og grunnskoler i 2018.  De fjorten andre hadde mer avgrenset tematikk, og mange av dem var orientert mot årstidsspesifikke forhold i naturen eller i tradisjonelt arbeidsliv.  «Skog og vann» var derimot tilpasset de mange som ønsket en elevtur til museet mot slutten av skoleåret, uten noe spesielt læreplanrelatert pedagogisk mål.  Aktivitetstilbudet var derfor vidtfavnende og mangfoldig, fordelt på et stort antall «stasjoner» med aktivitetstilbud på museets uteområde.  Aktører fra en del frivillige organisasjoner med skog- og utmarksarktiviteter på programmet samarbeidet med museets formidlere om avviklinga av arrangementet.  I 2018 samlet «Skog og vann» 3 000 elever fordelt på fem dager.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fra temadagsarrangementet «Skog og vann - naturskole for alle!» på Norsk skogmuseum i Elverum i juni 2018. Fotografiet er fra leke- og rekreasjonsområdet på grassletta sør for mus...