• På styrhuset på ferja kan vi skimte «Kristiansund N». Mest sannsynlig viser bildet bilferja «Gaute» som trafikkerte Kvisvik-Kristiansund fra 1932 da sambandet åpnet, til 1949 da strekningen ble forkortet til Kvisvik-Kvalvåg.
Kilde: Torvik, A. I. (2000). Om samferdsel i Møre og Romsdal: Møre og Romsdal fylkesbåtar 1920-1995: Samfunn og ferdsel. Del II. Molde: Møre og Romsdal fylkesbåtar. (Info: Sveinung Berild)  se gjerne også KMb-1987-005.2298. Fra Sverdrupsamlingen ved Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

På styrhuset på ferja kan vi skimte «Kristiansund N». Mest sannsynlig viser bildet bilferja «Gaute» som trafikkerte Kvisvik-Kristiansund fra 1932 da sambandet åpnet, til 1949 da st...

1 comment

• Jeg tror det er flere feil i presentasjonen av dette bildet. Det har neppe vært noen ferje i Møre og Romsdal med navnet «Kristiansundfergen». På styrhuset på ferja kan vi skimte «Kristiansund N». Mest sannsynlig viser bildet bilferja «Gaute» som trafikkerte Kvisvik-Kristiansund fra 1932 da sambandet åpnet, til 1949 da strekningen ble forkortet til Kvisvik-Kvalvåg.

Eidsvåg i Nesset kommune er oppgitt som sted, men det stemmer dårlig med naturen i bakgrunnen, og Eidsvåg hadde vel aldri fast ferjesamband. Det var en kort periode ferjerute Eidsøra (Nesset) over Tingvollfjorden til Fjøseid, men bildet kan ikke være fra disse ferjekaiene.

Fotografering er anslått til 1920-1939. Det var minimalt med ferjedrift på 1920-tallet. B/F «Gaute» er beskrevet som et pionerfartøy som vakte nasjonal oppmerksomhet. Det er nok også grunnen til at det er så mange bilder av den. Ferjesambandet Kvisvik-Kristiansund var et vesentlig skritt for å knytte Kristiansund til det nasjonale veinettet, og innledet nok også overgangen fra sjø- til landverts samferdsel på Ytre Nordmøre.