Stasjonsbygningen på Braskereidfoss på Solørbanen. Fotografiet er tatt fra skinnegangen, mot stasjonsbygningen og den lille parken ved siden av. Parken besto av plen med hekk- og ...
Stasjonsbygningen på Braskereidfoss på Solørbanen. Fotografiet er tatt fra skinnegangen, mot stasjonsbygningen og den lille parken ved siden av. Parken besto av plen med hekk- og buskbeplantninger med mellomliggende gangveger. På den delen av parkarealet som lå nærmest stasjonen sto det ei kvitmalt flaggstang. Stasjonsbygningen var sannsynligvis en bordkledd reisverkskonstruksjon i halvannenetasje, der førsteetasjen var kledd med horisontal panel og den øvre delen med vertikal panel. Vinduene var av den tidstypiske jugendtypen, og taket var tekket med skiferstein. Eksteriøret var malt i en lys farge, mens vindus- og døromramminger, hjørner, etasjeskille og vindskier var malt med en noe mørkere farge. Den dobbelte døra til venterommet var plassert på gavlveggen mot parken. Her var det også et skilt som markerte at jernbanestasjonen var postekspedisjonssted. Sannsynligvis inneholdt førsteetasjen i stasjonsbygningen venterom, billettekspedisjon og kontorrom, mens det var leilighet for stasjonsmesteren og familien hans i overetasjen. Til venstre i bildet ser vi en mindre bygning, antakelig utført i bordkledd bindingsverk, med valmet, skiftertekket tak. Dette huset inneholdt antakelig toaletter og bodrom.
Solørbanen ble bygd i to etapper. Strekningen mellom Kongsvinger og Flisa ble åpnet for trafikk i 1893, mens strekningen videre nordover mot Elverum ble åpnet høsten 1910. Det er grunn til å anta at bygningene på fotografiet ble reist i denne siste utbyggingsfasen. Persontrafikken på Solørbanen ble avviklet i 1994, men godtrafikken på strekningen mellom Elverum og Kongsvinger har fortsatt godstrafikk (2018).
Stasjonsbygningen på Braskereidfoss på Solørbanen. Fotografiet er tatt fra skinnegangen, mot stasjonsbygningen og den lille parken ved siden av. Parken besto av plen med hekk- og buskbeplantninger med mellomliggende gangveger. På den delen av parkarealet som lå nærmest stasjonen sto det ei kvitmalt flaggstang. Stasjonsbygningen var sannsynligvis en bordkledd reisverkskonstruksjon i halvannenetasje, der førsteetasjen var kledd med horisontal panel og den øvre delen med vertikal panel. Vinduene var av den tidstypiske jugendtypen, og taket var tekket med skiferstein. Eksteriøret var malt i en lys farge, mens vindus- og døromramminger, hjørner, etasjeskille og vindskier var malt med en noe mørkere farge. Den dobbelte døra til venterommet var plassert på gavlveggen mot parken. Her var det også et skilt som markerte at jernbanestasjonen var postekspedisjonssted. Sannsynligvis inneholdt førsteetasjen i stasjonsbygningen venterom, billettekspedisjon og kontorrom, mens det var leilighet for stasjonsmesteren og familien hans i overetasjen. Til venstre i bildet ser vi en mindre bygning, antakelig utført i bordkledd bindingsverk, med valmet, skiftertekket tak. Dette huset inneholdt antakelig toaletter og bodrom.
Solørbanen ble bygd i to etapper. Strekningen mellom Kongsvinger og Flisa ble åpnet for trafikk i 1893, mens strekningen videre nordover mot Elverum ble åpnet høsten 1910. Det er grunn til å anta at bygningene på fotografiet ble reist i denne siste utbyggingsfasen. Persontrafikken på Solørbanen ble avviklet i 1994, men godtrafikken på strekningen mellom Elverum og Kongsvinger har fortsatt godstrafikk (2018).
Title«Braskereidfoss st.» (Påtrykt nederst til venstre på postkortets bildeflate)
Dette kortet lånte Yngve Astrup av en kjenning med postkortsamling fra Våler. Tanken var å skaffe et utvalg av bilder fra området omkring Braskereidfoss tidlig på 1900-tallet som potensielt illustrasjonsmateriale til boka han arbeidet med i forbindelse med Vålers skurlags (Moelven Vålers) 100-årsjubileum. Originalkortet måler 14,8 X 10,3 centimeter.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».