• Fra åpningen av utstillingen «Ulvetider» på Norsk skogmuseum torsdag 26. april 2018.  Fotografiet er tatt fra den sørøstre enden av sentralhallen, over hodene på 50-60 frammøtte, mot et podium der Steinar Bryhn (svartkledd, i midten) fra Nansen fredssenter på Lillehammer skulle vise dialogmetoden, som hadde vært sentral i arbeidet med utstillingsprosjektet.  De to som skulle bringes i dialog var Halvor Sveen fra Sjølisand i Rendalen (til venstre) og Thomas Cottis fra Løten.  Halvor Sveen er bonde og blant dem som har ytret tydelig skepsis til norsk rovdyrforvaltning og rovdyrpolitikk.  Thomas Cottis er høgskolelektor og bonde.  Han er også styreleder i Naturvernforbundets avdeling i Hedmark, og har andre standpunkt i rovdyrpolitikken enn dem Halvor Sveen har vært talsmann for.

Arealet hvor «Ulvetider» ble montert i var for lite og for tett møblert til å romme alle de frammøtte i forbindelse med åpningen, som derfor i hovedsak ble avviklet i museets sentralhall.  Etter programmet der slapp de frammøtte gruppevis inn i utstillingsrommet i 2. etasje.

På Norsk skogmuseums hjemmesider er «Ulvetider» omtalt slik:

«Utstillingen setter fokus på konflikter rundt ulv i Norge og hva som har ledet fram til situasjonen i dag. Du møter mennesker som lever i ulvesonen som forteller om sine opplevelser og du kan lære om dagens forvaltning, forskning og få kunnskap om ulven som art.

Norsk skogmuseum ønsker å bidra til å forstå meningsmotstanderne bedre og vil selv være en arena der gode diskusjoner kan oppstå. Gjennom utstillingen ønsker vi å legge til rette for en konstruktiv utvikling av en fastlåst situasjon. Museet bygger på konfliktdempende metoder utviklet av Nansen Fredssenter. Hovedmålgruppen for utstillingen er ungdom i alderen 15–18 år, men vi ønsker å nå et bredt publikum og tror mange vil ha glede og nytte av å se utstillingen.

Utstillingen er blant annet støttet av Fritt ord, Miljødirektoratet og Anno - Museene i Hedmark.»
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fra åpningen av utstillingen «Ulvetider» på Norsk skogmuseum torsdag 26. april 2018. Fotografiet er tatt fra den sørøstre enden av sentralhallen, over hodene på 50-60 frammøtte, m...