• "1958"."Gravferd fru Opstad 21.01.1958?" .Gravferden til Emilie Bjørnerem g.Opstad f.12.09.1887 d.28.03.1958...M/B "Maana" ble bygd i 1926 for John O. Moen i Måndalen. "Maana" var oppkalt etter elva Måna som renner gjennom Måndalen. "Maana" var en av mange mjølkebåter som gikk langs fjordene. Tre dager i uka gikk den fra Måndalen til Åndalsnes med anløp av Hovde, Innfjorden og Torvik. Den tok også passasjerer. De tre andre ukedagene gikk "Maana" i rute til Molde. I 1946 ble veien på sørsida av Romsdalsfjorden åpnet og mjølketransporten ble overtatt av lastebiler. Båten gikk i Indre Romsdalsfjord fram til 1963, og var også i bruk for Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF). "Maana" ble solgt til Møsjøen og seinere til Østfold der den skulle brukes som lystbåt. Der skal den ha blitt totalskadd i brann. Kilde: Ulstein, R. (1995). "Om samferdsel i Møre og Romsdal". Som skyttel i vev (Vol. 1). Molde: Møre og Romsdal fylkesbåtar.
    Photo: Jon Bjordal f.30.12.1908 d.12.02.1987 / Romsdalsmuseet

"1958"."Gravferd fru Opstad 21.01.1958?" .Gravferden til Emilie Bjørnerem g.Opstad f.12.09.1887 d.28.03.1958...M/B "Maana" ble bygd i 1926 for John O. Moen i Måndalen. "Maana" var ...

1 comment

• M/B "Maana" ble bygd i 1926 for John O. Moen i Måndalen. "Maana" var oppkalt etter elva Måna som renner gjennom Måndalen. "Maana" var en av mange mjølkebåter som gikk langs fjordene. Tre dager i uka gikk den fra Måndalen til Åndalsnes med anløp av Hovde, Innfjorden og Torvik. Den tok også passasjerer. De tre andre ukedagene gikk "Maana" i rute til Molde. I 1946 ble veien på sørsida av Romsdalsfjorden åpnet og mjølketransporten ble overtatt av lastebiler. Båten gikk i Indre Romsdalsfjord fram til 1963, og var også i bruk for Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF). "Maana" ble solgt til Møsjøen og seinere til Østfold der den skulle brukes som lystbåt. Der skal den ha blitt totalskadd i brann. Kilde: Ulstein, R. (1995). "Om samferdsel i Møre og Romsdal". Som skyttel i vev (Vol. 1). Molde: Møre og Romsdal fylkesbåtar.