• Portrett av forstmannen Oluf Aalde (f. 1939).  Aalde er fotografert foran ei unggran, kledd i vindjakke.  Bildet skal være tatt i forbindelse med et møte med den Vigdis Finnbogadottir, som var president på Island i perioden 1980-1996.  Aalde er født i Oslo.  Han startet sin skogfaglige karriere på Evenstad skogskole i Stor-Elvdal, der han avla avsluttende eksamen i 1961.  Deretter hadde Aalde jord- og skogbrukspraksis, i Norge, Jugoslavia og England, før han fortsatte skogbruksstudiene ved Norges Landbrukshøgskole.  Der avla han avsluttende eksamen i 1966.  Etter dette fulgte to år som vitenskapelig assistent i Det norske skogforsøksvesen, parallelt med timelæreroppdrag ved Akershus landbruksskole på Hvam.  I 1968 ble Aalde fylkesskogassistent i Troms.  Ett år seinere flyttet han sørover til en tilsvarende stilling i Nordland, der Aalde etter ytterligere ett år ble fylkesskogmester.  I 1975 ble han fylkesskogmester i Østfold.  I 1978 ble Aalde utnevnt til underdirektør i Landbruksdepartementets skogavdeling, og sommeren 1982 ble han konstituert skogdirektør. Året etter søkte skogdirektør Hans Kr. Seip avskjed fra stillingen for å kunne representere Norge i FAO (FNs Food and Agriculture Organization).  Dermed ble skogdirektørembetet ledig, og Oluf Aalde ble utnevnt til ny skogdirektør fra 1. august 1983.  Denne posisjonen hadde han til han ble pensjonist i 2004.  Norge hadde hatt skogdirektører siden 1875.  Oluf Aalde ble den siste i rekken.  Hans skogdirektørperiode ble preget av omstillinger.  Aalde var blant annet leder for et utvalg som kom til å bære hans navn og som utredet «Flersidig skogbruk», som også ble tittelen på en NOU-rapport som kom i 1989.  Han var også hovedaktør bak et oppfølgingsarbeid som henvendte seg til skogeierne («Sats på skogen din», - idéhefte fra 1991) og sentral i utredningsarbeidet «Skog og klima» (1997).
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Portrett av forstmannen Oluf Aalde (f. 1939). Aalde er fotografert foran ei unggran, kledd i vindjakke. Bildet skal være tatt i forbindelse med et møte med den Vigdis Finnbogadot...