• Grytten kirke. .Kirken ble bygd i 1829 av treverk. Den har en åttekantet form. Den er bygd med Sør-Fron kirke i Gudbrandsdalen som forbilde. Sør-Fron kirke er en stor steinkirke, bygd som en åttekant utstrakt i breddden. Grytten kirke er forenklet i forhold til Sør-Fron, og framstår med grunnplan som en regulær åttekant..Kirken ble bygd fra restene av en eldre kirke, som opprinnelig stod mellom den gamle prestegården på Grytina og Brønnsletta. Denne kirken måtte rives fordi den var truet av å bli begravd i sand..Kirken har to kirkeklokker. Den ene ble sendt til omstøpning i Holland i 1751, den andre kirkeklokken er eldre..
    Photo: Romsdalsmuseet

Grytten kirke. .Kirken ble bygd i 1829 av treverk. Den har en åttekantet form. Den er bygd med Sør-Fron kirke i Gudbrandsdalen som forbilde. Sør-Fron kirke er en stor steinkirke, b...