• Hengebrua over Prestfossen i Glomma, like sør for kommunesenteret i Elverum.  Brua ble reist i 1958-59 for å gjøre det mulig for publikum å ta seg over elva fra Glomdalsmuseet til Norsk Skogbruksmuseums friluftsmuseum på den cirka 50 mål store Prestøya.  Dette bruprosjektet ble noe av en milepæl for Skogbruksmuseet, som på denne tida hadde bare en fast ansatt med kontor i leide lokaler på Glomdalsmuseet og en svært beskjeden økonomi.  For å skaffe til veie nødvendige midler viste konservator Arne Skjølsvold og styreleder Magne Midttun stor kreativitet, blant annet ved å sende «tømmerpost» – brev med bønn om pengehjelp innkapslet i tømmerstokker – til de mange bedriftene som på denne tida fortsatt brukte Glomma som transportåre.  Sommeren 1958 kunne endelig entreprenørselskapet Martin M. Bakken A/S starte fundamenteringsarbeidene.  Bruarbeidet fortsatte påfølgende vinter med Norsk Gjerde og Metalldukfabrikk A/S som leverandør for overbygningen.  Brua kostet cirka 150 000 kroner, og den ble ferdig i god tid før ordføreren i Norsk Skogbruksmuseums representantskap foretok den offisielle åpningen i forbindelse med museets rådsmøte den 5. juni 1959.  Fra da av var friluftsmuseet på Prestøya tilgjengelig for publikum, og museumsledelsen kunne fornøyd konstatere at området ble flittig besøkt.  Da denne brua ble bygd hadde Norsk Skogbruksmuseums eneste ansatte kontor i leide lokaler på Glomdalsmuseet.  Fra årsskiftet 1962-63 fikk Skogbruksmuseet overta klokkergarden Fossum på østsida av Glomma og Prestøya.  I 1964 ble det åpnet ei bru på den sida av Prestøya også.  Bruene var truet under flommene i Glomma i 1966 og 1967, og hengebrua på dette fotografiet ble reparert og sikret med en flomvoll på Prestøy-sida etter den siste av disse flommene.  Dette kom vel med under storflommen i 1995, da brua sto til tross for at mye av massen rundt bruhodet på Prestøya ble vasket vekk.  Brua har også vært en kilde til konflikt mellom Glomdalsmuseet og Norsk Skogbruksmuseum (Norsk Skogmuseum etter 2003) i den forstand at den har representert en ubillettert inngang fra det ene til det andre.   Skogmuseet har gjennomgående vært avhengig av en langt høyere egenfinansiering enn Glomdalsmuseet, og har følgelig måttet ha et annet fokus på inngangsbillettene.  I slutten av 1970-åra var dette et konflikttema, men seinere har man stort sett greid å komme til enighet om prising av fellesbilletter.

Mennene som gikk over brua da dette fotografiet ble tatt var Kaare Sparby, Sverre Gjessing og Tore Fossum.
    Photo: Vevstad, Andreas Nicolai Grunde / Anno Norsk skogmuseum

Hengebrua over Prestfossen i Glomma, like sør for kommunesenteret i Elverum. Brua ble reist i 1958-59 for å gjøre det mulig for publikum å ta seg over elva fra Glomdalsmuseet til ...