• Fra temadagsopplegget «Fra stubben til tømmervelta» på Norsk skogmuseum vinteren 2018.  Her ser vi ei elevgruppe fra Hanstad skole i Elverum som følger interessert med når fagkonsulent og seksjonsleder Stein Tore Andersen demostrerer bruken av barkespaden.  «Fra stubben til tømmervelta» er ett av 15 ulike pedagogiske dagsprogram «Naturskolen» ved museet tilbyr barnehage og grunnskole i løpet av undervisningsåret.  «Fra stubben til tømmervelta» omfatter fem programposter eller «stasjoner»: Hogst med bruk av øks, svans og barkespade, lunning med hest og lunneskjæker, tømmerkjøring, visning av filmen «Hankekjøring i Vestre Gausdal» og koieliv.   Det er et poeng at elevene sjøl, under tilsyn og veiledning, skal få prøve redskapene.  I 2018 deltok cirka 460 skoleelever på dette undervisningsopplegget, fordelt på fem dager.  I tillegg ble det arrangert en egen «Barnas vinterdag», med noe av det samme programmet, for barnehagene.  På denne dagen deltok cirka 350 barn.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fra temadagsopplegget «Fra stubben til tømmervelta» på Norsk skogmuseum vinteren 2018. Her ser vi ei elevgruppe fra Hanstad skole i Elverum som følger interessert med når fagkonsu...