• Postfører Mathis Mathisen Buljo, bedre kjent som "Post-Mathis" i samiske kretser, har stoppet innom en av sine postkunder på postruta. Samtalen går livlig fra kroken ved ovnen. Over vedoven henger votter og ulltøy til tørk.

Fotograf Henrik Ørsteds bilder er tatt langs den 30 mil lange postruta som strakk seg fra Mieronjavre poståpneri til Náhpolsáiva, videre til Bavtajohka, innover til øvre Anárjohka nasjonalpark som grenser til Finland – og ruta dekket nærmere 30 reindriftsenheter. Ørsted fulgte «Post-Mathis», Mathis Mathisen Buljo som dekket et imponerende område med omtrent 30.000 dyr og reingjetere som stadig var ute i terrenget og i forflytning. Dette var landets lengste postrute og postlevering under krevende vær- og føreforhold var beregnet til 2 dager. Bildene gir et unikt innblikk i samisk reindriftskultur på 1970-tallet. Fotograf Henrik Ørsted har donert ca. 1800 negativer og lysbilder til Finnmark Fylkesbibliotek i 2010.
    Photo: Ørsted, Henrik / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Postfører Mathis Mathisen Buljo, bedre kjent som "Post-Mathis" i samiske kretser, har stoppet innom en av sine postkunder på postruta. Samtalen går livlig fra kroken ved ovnen. Ove...