• Åpning av Daniel Mortensons vinterboplass ved Kjerran på Valdalsfjellet i Engerdal, Hedmark 2/6 2017. Gamme reist i forbindelse med markeringen av 100-års jubileet for samenes første landsmøte, og åpningen inngikk i jubileumsfeiringen på Elgå 2.-4. juni 2017. Daniel Mortenson (1860-1924). Tråante 2017. Til åpningen kom over 200 personer. Musikalsk innslag ved joikeren Marja Helena Fjellheim Mortensson fra Svahken sijte, som er tippoldebarnet til samelederen Daniel Mortenson. Samisk kultur og historie.
    Photo: Løken, Bård / Anno – Museene i Hedmark

Åpning av Daniel Mortensons vinterboplass ved Kjerran på Valdalsfjellet i Engerdal, Hedmark 2/6 2017. Gamme reist i forbindelse med markeringen av 100-års jubileet for samenes førs...