Skaden skyldtes vannslag i bunnsiden på ytre høyre sylinder. Sleidstyringen virker slik at litt før stemplet når endestillingen vil sleiden stenge utløpskanalen. Hensikten med det ...
Skaden skyldtes vannslag i bunnsiden på ytre høyre sylinder. Sleidstyringen virker slik at litt før stemplet når endestillingen vil sleiden stenge utløpskanalen. Hensikten med det er at den da innestengte dampen, før innløpet blir åpnet, skal bli komprimert til omtrent samme trykk som friskdampen. Stemplet vil da ikke få noe merkbart ”slag” av den innstrømmende dampen. Om sylindrene ved igangsetting ikke er ordentlig varme, eller om sylinderkranene ikke får stå åpne lenge nok vil det samle seg mye kondensvann i sylindrene. Dette vannet får da ikke noe avløp når sleiden stenger for utløpet. Vann kan som kjent ikke komprimeres og den eneste veien vannet da kan komme ut er igjennom sylindersikkerhetsventilene. Om disse ikke klarer å ta unna alt vannet, eller om de ikke virker, så må noe gå i stykker og gjerne da det svakeste leddet. Her ble det krysshodet, som muligens hadde et begynnende brudd som røk. Mens lokomotivet rullet noen centimeter videre åpnet sleiden for friskdampen. Siden det nå ikke lenger var noe som ”holdt igjen” stemplet,” føk” dette fremover med hvem vet hvilken hastighet. Det var i hvert fall fort nok til at stemplet slo ut det fremre sylinderlokket. Så hendte det antakelig ikke noe mer; føreren merket vel at noe hadde gått galt og stanset toget. Skaden var ikke katastrofal. Det var bare krysshodet og det fremre sylinderlokket som var ødelagt, og pinneskruene for lokket var bøyd.
Skaden ble reparert og lokomotivet var i drift i ytterligere et år, frem til det ble hensatt i oktober 1964.
Lokomotivet ble levert i 1915 og utrangert i 1965.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».