• Kjellaug Helene Røkke ble født i Mo i Rana 6. desember 1905, og giftet seg med Ottar Heia i 1923. Han hadde tidligere drevet med hestetransport og skogsdrift, og kjøpte  i 1921-1922 sin første lastebil, en Pedalford med sveivstart, magnetlykter foran og karbidlykt bak.  I 1932 ble det investert i ny lastebil, og Kjellaug Heia tok førerkort for lastebil i 1933, men kjørte på egenhånd første gang uten formell tillatelse som 17-åring.  Etter at fru Heia ble enke i 1933 overtok hun Chevrolet lastebilen, og fortsatte sitt arbeid som lastebilsjåfør med Vegvesenet som hovedoppdragsgiver. Hun utførte brøyting, sandstrøing og andre transportoppdrag for vegvesenet. I 1948 ble Kjellaug gift med Håkon Røkke. Bildet viser Kjellaug Heia Røkke ved lastebilen sin sammen med en ukjent dame.
Ref. til  "Kjellaug Heia - kvinnelig brøytesjåfør", en artikkel skrevet av Synnøve Lien Jørgensen i "Årbok for Norsk vegmuseum 1997". Se hele historien i vedlegg i Nedlastinger.

Opplysninger i boka  "Vegfolk forteller-Vegvesenets Minnesamling Innholdsfortegnelse", av Kjell Hegdalstrand.

Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Kjellaug Heia Røkke, kvinnelig lastebileier til Chevrolet på 1930-tallet.

1 comment

• Bilde nr. 1 og 3 viser en Chevrolet lastebil årsmodell 1937. Bilde nr. 2 er uskarpt, men ovalt radiatormerke kunne tyde på Ford.