• Elevgruppe fra 8. klasse ved Elverum ungdomsskole 2017 gjør «sugeforsøk» som ledd i et undervisningsopplegg om trærnes biologi og fotosyntesen.  Da dette bildet ble tatt sto fem elever på galleriet mot museets sentralhall med små plastslanger i munnen.  Plastslangene var strukket ned til ei kanne på golvet, om lag 4,5 meter lavere, omkranset av museumsformidlerne Lise Cats Myhre og Bjørn Erik Skaug og de øvrige elevene.  Poenget med dette forsøket var at elevene skulle få erfare hvilke krefter som må til for å suge opp vann, slik trærne henter væske fra rotsystemet i jorda opp til blader og barnåler.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Elevgruppe fra 8. klasse ved Elverum ungdomsskole 2017 gjør «sugeforsøk» som ledd i et undervisningsopplegg om trærnes biologi og fotosyntesen. Da dette bildet ble tatt sto fem el...