• Lise Cats Myhre (ytterst til høyre), som er biolog og rådgiver ved Norsk skogmuseum, underviser ei ungdomsskoleklasse i utstillingen «Det fantastiske treet».  Denne utstillingen ble bygd i 2015-2016.  Den handler om trærnes biologi og livsløp, med særlig vekt på fotosyntesen.  Det viktigste blikkfanget i utstillingen er en 7,5 meter høy trefigur med stålkjerne som er omviklet av aluminiumrør med fiberoptiske kabler og påmontert blader/blomster som kan åpne og lukke seg og skifte farge.  Med disse virkemidlene illustreres transporten av vann og næringsstoffer i stamme og greiner og bladenes og blomstenes reaksjon på vekslende lysforhold.  Dette fotografiet er tatt fra trappa opp mot galleriet i utstillingsrommet.  Her forklares fotosyntesens grunnprinsipper.  Elevene er samlet rundt ei lyskasse med en bilde- og tekstsekvens som forklarer den samme prosessen mer skjematisk: sol + vann + karbondioksid = sukker + oksygen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Lise Cats Myhre (ytterst til høyre), som er biolog og rådgiver ved Norsk skogmuseum, underviser ei ungdomsskoleklasse i utstillingen «Det fantastiske treet». Denne utstillingen bl...