• Lise Cats Myhre (ytterst til høyre), som er biolog og rådgiver ved Norsk skogmuseum, underviser ei ungdomsskoleklasse i utstillingen «Det fantastiske treet».  Denne utstillingen ble bygd i 2015-2016.  Den handler om trærnes biologi og livsløp, med særlig vekt på fotosyntesen.  Det viktigste blikkfanget i utstillingen er en 7,5 meter høy trefigur med stålkjerne som er omviklet av aluminiumrør med fiberoptiske kabler og påmontert blader/blomster som kan åpne og lukke seg og skifte farge.  Med disse virkemidlene illustreres transporten av vann og næringsstoffer i stamme og greiner og bladenes og blomstenes reaksjon på vekslende lysforhold.  Dette fotografiet er tatt fra trappa opp mot galleriet i utstillingsrommet.  Lise Cats Myhre sto og pekte mot en glassvegg (over fotografen) som viser et tverrsnitt av et blad på ei transparent glassflate.  Her forklares fotosyntesens grunnprinsipper.  Framfor elevene er det ei lyskasse med en bilde- og tekstsekvens som forklarer den samme prosessen mer skjematisk: sol + vann + karbondioksid = sukker + oksygen.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Lise Cats Myhre (ytterst til høyre), som er biolog og rådgiver ved Norsk skogmuseum, underviser ei ungdomsskoleklasse i utstillingen «Det fantastiske treet». Denne utstillingen bl...