• Kristiansund: Innlandets allmenning, sundbåtkai, med Tollbua og Dødeladen (som kolonialbutikk; reklasme for Persil-såpe). Spark i Beatebakken, Skippergata. Snø, vinter. Nordlandet kirke bak. Ca 1920. Foto: Skarbø, postkort 3295. Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Kristiansund: Innlandets allmenning, sundbåtkai, med Tollbua og Dødeladen (som kolonialbutikk; reklasme for Persil-såpe). Spark i Beatebakken, Skippergata. Snø, vinter. Nordlandet ...

1 comment

• Her på et vinterlig postkort fra rundt 1920 befinner vi oss i Skippergata på Innlandet, og vi ser oppover Beatebakken med Nordlandet kirke i bakgrunnen.

Utenfor bildet til venstre ligger sundbåtkaia ved «Innlandets allmenning», deretter Tollboden og ikke minst Dødeladen som den gangen var en kolonialbutikk.

Navnet Dødeladen kommer av en forsikringsordning (dødeladekasse) som hadde kontor i 2 etg. hvor spesielt fiskere og sjøfolk eller andre, betalte noen øre hver måned til sin egen begravelse!

Dødeladen ble bygd som naust til Tollboden ca. 1700, og er senere ombygd og utbygd i alle retninger. Bygningen har huset alt fra sprit- og vin utsalg, bakeri, skomaker, kolonialbutikk, boksetreningslokale til søndagsskole, i dag drives Dødeladen som restaurant.

Fotograf: Ole Elias Mathias Olsen Skarbø (1877-1927)