• Dette kan være bilfergen "Gisle" som tilhørte Nordmøre Fergeselskap. NF må være en forkortelse for firmanavnet. NF etablerte fergesambandet Kristiansund-Kvisvik med bilfergen "Gaute". I 1949 ble fergesambandet forkortet til Kvalvåg-Kvisvik etter at veien Kristiansund-Frei var utbygd med brusamband og bedre veier. Like før hadde NF anskaffet fergen "Gisle" som var mye større enn "Gaute". I 1955 ble NF overtatt av Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF) og både "Gaute" og "Gisle" fulgte med til MRF. (Info: Sveinung Berild 2018).

Bilferge med buss foran og bak. NF på skorsteinen. Fergekai med galge, bruvakt. Mor og barn ser på, mann. Kvalvåg på Freiøya? 1950-åra.  Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Dette kan være bilfergen "Gisle" som tilhørte Nordmøre Fergeselskap. NF må være en forkortelse for firmanavnet. NF etablerte fergesambandet Kristiansund-Kvisvik med bilfergen "Gaut...

1 comment