Iver Hylens første buss. Fotografert ved henting av bussen 18.5.1936.
Bussen hadde 21 sitteplasser. Eieren Iver Hylen åpnet i 1936 bussrute Ulsberg-Kvikne-Tynset. Både i Ulsberg o ...
Iver Hylens første buss. Fotografert ved henting av bussen 18.5.1936.
Bussen hadde 21 sitteplasser. Eieren Iver Hylen åpnet i 1936 bussrute Ulsberg-Kvikne-Tynset. Både i Ulsberg og Tynset var det korrespondanse med tog på hhv. Dovrebanen og Rørosbanen. Denne bussen ble solgt til Ulsberg i 1948.
Bussen er en Ford V8, 1936-modell. Busskarosseriet er bygd av Sørholte i Hamar. Bussen ble levert av Oplandske Automobilforretning i Hamar. Bildet er tatt på gården til dette firmaet ved levering 18. mai 1936. Den fikk registreringsnummer D-5618.
Bussen hadde 21 sitteplasser. Eieren Iver Hylen åpnet i 1936 bussrute Ulsberg-Kvikne-Tynset. Både i Ulsberg og Tynset var det korrespondanse med tog på hhv. Dovrebanen og Rørosbanen. Denne bussen ble solgt til Ulsberg i 1948.
Rutebileier Iver Hylen døde i 1950. Andre familiemedlemmer tok over rutekonsesjon og videreførte bussdriften. Per Hylen, sønn av Iver, overtok i 1960 og drev bussrutene videre til 1973. Da gikk Hylen sammen med andre rutebileiere i Nord-Østerdal og etablerte Østerdal Billag. Fra 1949 hadde Hylen-familien drevet rutene i fellesskapet Tynset Bilruter.
D-5618 og Hylen-familiens bussdrift er omtalt i Asbjørn Rolseth: "Håndverk på hjul", 2. utgave 2014.
Sveinung Berild,
January 7, 2018
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».
Send an inquiry
Your message will be sent to Anno Musea i Nord-Østerdalen.
1 comment
Bussen er en Ford V8, 1936-modell. Busskarosseriet er bygd av Sørholte i Hamar. Bussen ble levert av Oplandske Automobilforretning i Hamar. Bildet er tatt på gården til dette firmaet ved levering 18. mai 1936. Den fikk registreringsnummer D-5618.
Bussen hadde 21 sitteplasser. Eieren Iver Hylen åpnet i 1936 bussrute Ulsberg-Kvikne-Tynset. Både i Ulsberg og Tynset var det korrespondanse med tog på hhv. Dovrebanen og Rørosbanen. Denne bussen ble solgt til Ulsberg i 1948.
Rutebileier Iver Hylen døde i 1950. Andre familiemedlemmer tok over rutekonsesjon og videreførte bussdriften. Per Hylen, sønn av Iver, overtok i 1960 og drev bussrutene videre til 1973. Da gikk Hylen sammen med andre rutebileiere i Nord-Østerdal og etablerte Østerdal Billag. Fra 1949 hadde Hylen-familien drevet rutene i fellesskapet Tynset Bilruter.
D-5618 og Hylen-familiens bussdrift er omtalt i Asbjørn Rolseth: "Håndverk på hjul", 2. utgave 2014.
Sveinung Berild, January 7, 2018
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».