• DS «Skibladner» (av norrønt Skíðblaðnir) er Norges eneste hjuldamper og eldste skip i jevnlig drift, bygget i 1854–1856 ved Motala verft i Sverige. Det er dessuten verdens eldste operative hjuldamper i rutegående trafikk. Skipet går i rutefart på Mjøsa, med utgangspunkt fra Gjøvik, som er dens hjemmehavn, til de andre Mjøsbyene Hamar, Moelv og Lillehammer...Det anløper også Kapp ved Kapp Melkefabrikk, Totenvika ved Panengen og Eidsvoll. Mange av turene i sommersesongen, både for charter og åpne arrangementer, er «Gladjazzturer» med musikk av orkesteret Gosen Gla'jazz...«Skibladner» ligger i vinteropplag på Gjøvik, der «Skibladner» har fått sitt eget vernebygg i glass. DS «Skibladner» kalles gjerne Mjøsas hvite svane...https://no.wikipedia.org/wiki/DS_«Skibladner»
    Photo: Trygve Bersås f.29.09.1923 d.01.12.2006 / Romsdalsmuseet

DS «Skibladner» (av norrønt Skíðblaðnir) er Norges eneste hjuldamper og eldste skip i jevnlig drift, bygget i 1854–1856 ved Motala verft i Sverige. Det er dessuten verdens eldste o...