Hon. Mr. Barbara Elrington Douglas Arbuthnott (1822-1904) og Lars Olsen Hoås (1850-1923) fotografert 1880-1886 utenfor ytterdøra på «jaktslottet» Alfheim i Grødalen i Sunndal. Hytt...

1 comment

• Lady Barbara Elrington Douglas Arbuthnott (1822-1904) og Lars Olsen Hoås (1850-1923) fotografert rundt 1878 på «jaktslottet» Alfheim i Grødalen i Sunndal.

Hytta ble bygget som et rekreasjonssted i skotsk høylandsstil i 1876 av Barbara Arbuthnott. Alfheim ble av lokale håndverkere delvis bygget av tømmer fra andre bygninger som møysommelig ble fraktet helt inn i Grødalen. Da Barbara gikk konkurs ble Alfheim kjøpt av Ethelbert Edward Lort- Phillips som også lot bygge Vangshaugen, Phillipshaugen, Tredalsbakken og Todalshytta.

Phillips solgte eiendommene i Sunndal etter hvert som han ble for gammel til å reise dit, Alfheim ble solgt i 1937 til Kristiansund Turistforening for 5000 kroner. Etter at Alfheim hadde stått til forfall i mange år ble den i 1971 solgt for 25 000 kroner til Sunndal Museumslag.

Alfheim har i dag overnattingsplass til 20 personer og plass til forskjellige lag på opp til 60 personer. Det er Sunndal Aktivum som administrer utleie, den delen av overskuddet som går til Museumslaget går til fortsatt forbedring av Alfheim. De siste åra har det blitt skiftet tak på hele hovedbygget, det er installert strøm og man planlegger dusjanlegg til benyttelse av leietakerne.

Fotograf: Ole Johnsen Gravem. d.e. (1850-1900)