• Kontorbygningen til NISK Bergen, opprinnelig Vestlandets forstlige forsøksstasjon, på Stend i Fana, fotografert i 1987 eller 1988.  Bygningen hadde på dette tidspunktet fått ny fasadekledning og nytt krumtegltak.  Bildet er tatt fra nord, over innkjøringsarealet framfor bygningen, med en snødekt, buskbevokst rabatt med flaggstang i forgrunnen, og med nordøstre langvegg og nordvestre gavlvegg i bakgrunnen.

Vestlandets forstlige forsøksstasjon ble etablert i 1916, i samarbeid mellom Bergens Skogselskap og Stavanger Amts (Rogaland) Skogselskap og med botanikeren Oscar Hagem (1885-1982) som bestyrer.  Fra 1927 bidro også Møre Skogselskap med midler til virksomheten.  Fylkesskogmesteren i Rogaland, Anton Smitt (1883-1970), var en ivrig samarbeidspartner fra starten av, og fra 1923 ble han ansatt som forsøksleder ved stasjonen.  Hagem fikk stadig flere oppgaver i universitetsmiljøet i Bergen, og fra 1928 overtok Smitt bestyrerposten, mens Hagem fortsatte i en deltidsposisjon som naturvitenskapelig forsøksleder.  Også Torbjørn Gaarder (1885-1970) og Jonas Nilsen bidro med skogfaglige analyser.  Fra 1943 overtok Håkon Robak (1905-1982) den posisjonen Hagem hadde hatt, og i 1947 kom Asbjørn Løken (1915-1989) og Eivind Bauger (1919-2016) inn i fagmiljøet som forsøksledere.  På denne tida hadde stasjonen 10 medarbeidere, og de leide kontorlokalene i Bergen by begynte å bli for trange.  Anton Smitt argumenterte ivrig for å få samlet kontor-, laboratorie- og frøproduksjonsfasiliteten (drevet på Søfteland siden 1932) på ett sted.  Arkitekten Hans Wichmann Rohde (1890-1961) leverte tegninger, og tomt ble bygslet på Fana prestegards grunn.  Finansieringa ble i hovedsak løst gjennom gaver, blant annet fra Norges landbruksvitenskapelige forskningsråd, Norges skogeierforbund, fylkene på Vestlandet, Bergen kommune og andre.  Byggearbeidene startet våren 1954, og i januar 1956 kunne medarbeiderne flytte inn i kontorene sine.  Eierskapet ble organisert gjennom Skogforskningsfondet for Vestlandet.  I tillegg til bygningen på bildet omfattet anlegget veksthus og en uthusbygning hvor det blant annet var et klenganlegg.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Kontorbygningen til NISK Bergen, opprinnelig Vestlandets forstlige forsøksstasjon, på Stend i Fana, fotografert i 1987 eller 1988. Bygningen hadde på dette tidspunktet fått ny fas...