• Tråbilen «Pil tempo elegante», laget av Liss-Mona Wammer-Pettersen og Lise Nordfond Angeltveit, her fotografert i vandreutstillingen «Viva Basket!», som vises på Norsk skogmuseum i Elverum vinteren 2017-2018.  Bilen har ramme av jern og de fire gummihjulene er antakelig lagd for trillebårer, men karosseriet, med stigbrett, skjermer og lykter, er flettet av pil – derav navnet, som er en humoristisk referanse til Kjell Aukrusts og Ivo Caprinos «Il Tempo Gigante».

Flettverksbilen fungerer som blikkfang i utstillingen, som viser fletting med eik, alm, selje, einer, bjørkenever, bjørketæger, rug- og havrehalm og sjøgras som råmateriale.  Den viser fotografier av dyktige å polske og norske flettere og eksempler på deres produkter.  Utstillingen er produsert i samarbeid mellom Stowarzyszenie Serfenta i Polen og den norske antroplogen og fletteren Drude Isene på Søre Skogen med Sunnhordland museum som institusjonell medaktør.  Skogmuseet har supplert med materiale om neverfletteren Mentz Åsen (Brandval Finnskog) og meisbinderen Arne Jensen (Stange), blant annet for å få med litt av de østnorske tradisjonene på feltet.

Litt mer informasjon om utstillingsprosjektet finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Tråbilen «Pil tempo elegante», laget av Liss-Mona Wammer-Pettersen og Lise Nordfond Angeltveit, her fotografert i vandreutstillingen «Viva Basket!», som vises på Norsk skogmuseum i...