• "Tourist ved Kvalvaag paa Frei 25.05.1926". I følge merking på baksiden av bildet.
Se flere bilder fra befaringen: NVM 00-F-35784, NVM 00-F-35786, NVM 00-F-35787, NVM 00-F-35789 og NVM 00-F-35790, som alle er datert 25.05.1926 og registrert hver for seg.

27.09.2018: "Tourist ved Kvalaag paa Frei" viser D/S "Tourist" fra Møre Fylkes Ruteselskap (MFR) ved Kvalvåg kai i daværende Frei kommune (nå Kristiansund kommune) med Kvisvika i daværende Straumsnes kommune (nå Tingvoll kommune) i bakgrunnen".
Opplysninger fra Jon N. Eikrem, Stiftelsen Nordmøre museum, avd. Kristiansund.

27.09.2018: "Godt mulig at dette er en befaring i anledning vegen mellom Gyl (i Tingvoll kommune) og Treekrem (i daværende Straumsnes kommune) – gjennom Gylhamrene – som ble åpnet i 1931 (og utført som nødsarbeid). Sammen med ferjesambandet Kristiansund-Kvisvik (senere Kvalvåg-Kvisvik) som ble åpnet i 1932 (midlertidig utført med dampskip 1931-1932) skapte dette sammenhengende vegforbindelse mellom Kristiansund og Oppdal (dagens RV70). Før 1931 var det f.eks. ikke vegforbindelse mellom Straumsnes kommune og Tingvoll kommune. Ferjesambandet Kvalvåg-Kvisvik ble nedlagt ved åpningen av Krifast (fastlandsforbindelsen til Kristiansund) i 1992.
Vesle D/S «Tourist» er nok innleid spesielt for denne befaringen (trafikkerte vanligvis ruta Kristiansund-Batnfjordsøra). Dampskipsruta på Tingvollfjorden (bl.a. med anløp av Øydegard og Sandvika) ble nedlagt i 1957".
Opplysninger fra Jon N. Eikrem, Stiftelsen Nordmøre museum, avd. Kristiansund.

24.09.2018: "Bildet viser dampskipskaia der det seinere ble bilferge Kvalvåg-Kvisvik, fram til 1992". Opplysninger fra Odd Williamsen.
24.09.2018: "Bildet må være fra Kvalvåg på Frei ja, med Kvisvika i bakgrunnen. Stemmer ikke med Kvalvåg i Gjemnes (da skulle vi sett Øydegard, Kjervika, Eikrem, Tveekrem og Treekrem rett over fjorden, og Aspøya med Boksaspa til venstre, og det er det ikke.) Opplysninger fra Jon Eikrem.

"Kvalvåg er ei bygd i Kristiansund kommune, Møre og Romsdsal, som ligger på sørsiden av Freiaøya, vendt mot Freifjorden. Stedet hadde tidligere fergeforbindelse på MRF's rute Kvalvåg - Kvisvik over Freifjorden. Frei er den største øya i Kristiansund. (Wikipedia).
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Vegdirektør Baalsrud på befaring i Kvalvåg på Frei 1926

1 comment

• Vi på Nordmøre museum får kjeft for feil i teksten her. Stein Arne Schnell tror dette er vårt bilde. Dette er ikke Kvalvåg fergekai på Freiøya, men Kvalvåg gård og dampskipsstoppested i dagens Gjemnes kommune, den gangen Tingvoll kommune ("Tingvoll sørland"). Fjellene understøtter påstanden. vh Odd Williamsen, Nordmøre museum.