• Registreringsfoto, antatt fra Kristiania-politiets forbryteralbum

Ole Johan Tønnesen

Registreringsfoto, antatt fra Kristiania-politiets forbryteralbum

1 comment

• Ole Johan Tønnesen f. 25. juni 1885 fra Nes i Flekkefjord. Var straffet flere ganger for tyveri og heleri på begynnelsen av 1900-tallet. Holdt til på sør- og vestlandet, men sonet flere ganger på Botsfengslet i Kristiania (Oslo).

Registreringskortet som er avbildet kan være fra Kristiansand politikammer, som brukte slike kort til registrering av sine forbrytere. Ole Johan bodde i Kristiansand i perioder.

Selve portrettet er fra 1913 da Ole Johan ble overført fra Botsfengslet til Akershus straffeanstalt. Han sonet en 4,5 års straff for flere grove tyverier utført i Telemark, og sonet i Oslo fra desember 1910 til mai 1915.