• Fotografisk portrett av botanikeren Oscar Christian Hagem (1885-1982).  Hagem var født i Kristiania som sønn av bokhandler John Hagem og hans kone Karen f. Kristiansen.  Unge Oscar fikk gå Kristiania Katedralskole, hvor han tok studenteksamen i 1904.  Deretter ble det naturfaglige studier, og fra 1909 kunne Hagem smykke seg med tittelen cand. real.  Alt i studietida viste han stor interesse for skogenes botanikk.  I 1908-1910 kom «Untersuchungen über norwegisshe Mucorineen» i to bind, med inngående studier av mykorrhizasopper og annet liv under jordskorpa i skogsterrreng.  Etter denne utgivelsen reiste Hagem til Wien og Munster for å studere videre.  Da han kom hjem til Norge i 1911 fikk han en stipendiatstilling ved Bergens museum.  Samtidig ble han engasjert som forsøksleder av Bergens Skogselskap, og fra 1916 ble han bestyrer av Vestlandets forstlige forsøksstasjon, som ble etablert i samarbeid mellom Stavanger amts skogselskap og Bergens skogselskap (skogselskapene i Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane).  I denne perioden arbeidet Hagem med doktorgradsavhandlinga «Furuens og granens frøsætning i Norge» (1917), hvor han analyserte klimaet og særlig temperaturforholdenes innflytelse på barskogens foryngelse.  I denne sammenhengen begynte han å bruke isotermkart, en metode som også lå til grunn for kollegaen Anton Smitts reise til den nordamerikanske vestkysten i 1916-1917.  Smitts oppdrag der var å finne frøleverandører i områder som hadde klima som liknet på det man fant i norske kyststrøk, slik at amerikanske treslag kunne testes her til lands, i håp om at de skulle gi større produksjonsutbytte enn de norske.  I 1920 fikk Hagem et professorat ved universitetet i Bergen.  Han fortsatte likevel å følge forsøkene med det frøet Smitt hadde fått importert fra Nord-Amerika, men i 1923 overlot han bestyreransvaret ved Vestlandets forstlige forsøksstasjon til kollegaen.  Hagem fortsatte imidlertid å fungere som naturvitenskapelig forsøksleder ved forsøksstasjonen fram til 1940, da han etter eget ønske ble løst fra stillingen og ble etterfulgt av Håkon Robak (1905-1982).  Ved universitetet underviste Hagem i plantefysiologi.  I 1926 kom ei bok om «Schütteskader paa furuen», en soppsjukdom som hadde skapt betydelige problemer i skogbruket.  Hagem skrev ellers ei populærvitenskapelig bok om «Arvelighetsforskning» (førsteutgave 1912, revidert versjon 1919).  I 1936 etablerte Oscar Hagem og assistenten Gunnar Ålvik en botaniske forskningsstasjon i Os i Hordaland.  Etter 2. verdenskrig var Hagem sentral i bygginga av det botaniske laboratoriet «Florida».  Han ble pensjonist i 1955.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fotografisk portrett av botanikeren Oscar Christian Hagem (1885-1982). Hagem var født i Kristiania som sønn av bokhandler John Hagem og hans kone Karen f. Kristiansen. Unge Oscar...