• del 3 av teksten: Tomannsboligen Freiveien 33 ble satt opp i 1947 av 2 søsknen Aga. Sønnene ble boende der helt til få år før de døde. Familien kom til Kristiansund fra Hardanger. Huset eies fremdeles av Agafamilien. Frukttrærne finnes ennå i hagen. Det ser ut som om byggingen av mur med rullestein foregår på fotoet.

Huset bak Mollan huset ble bygget av Hans Paulsen ca 1935. Tomta ble kjøp av Iver Hjelseth i 1933. Paulsen rev det opprinnelige huset sitt som lå på Gomakaia fordi fabrikken skulle utvide. Det sies at huset ble flyttet til Dalabukta. Huset i Naustkroken ble kjøpt av Olav Øien i 1940. Huset ble deretter kalt Øienhuset. Huset hadde en pen hage. Huset er nå totalrenovert.

Det ligger nå et nytt hus i den tidligere hagen.

Mellom Mollan og Øienhuset lå et landstykke som ble kalt "Råket". Det var satt av ril fremtidig vei til Gomadammene. (Senere kjøpt av Synnøve Mollan).

Huset helt øverst er Våningshuset til Hjelsetgården. Gården var i drift helt til området ble ekspropriert av kommunen til bolig og friluftsformål (deler av Folkeparken). på 1960 tallet. De hadde kyr og hest. Gårdbruker Hjelset kjørte varer for en av foretningene i byen med hesten.

Gårdsveien mellom Hjelsethgården og Freiveien heter Hjelsetbakken.

Nedenfor gården i Hjelsethbakken lå Røehuset som ble satt opp av Ole P. Røe.i 1917. I min barndom var huset grønt. Huset ble revet i forbindelse med husbyggingen i området i 1975. Det skal også ha hatt en pen hage. Rester av planter finnes ennå.

Huset til høyre nederst i Hjelsethbakken ble oppført av B. Wiic ca 1943. Huset er nå

Totalrenovert og bebos av en familie med barn.

Skipsverftet ble startet i 1900, Kristianssund Baadbyggeri. LTB.

Verftet ble i en periode drevet av den kjente skipskonstruktør og Veritas agent John Børve, død 1933. Han tegnet båter for de fleste verft på Nordmøre. Verftet ble i 1932 overtatt av Mollanfamilien. Verftet består nå i 2014 av området fra og med Jonas Eriksenbrygga, til og med brygga nederst til høyre, Beråsbrygga/Mongebrygga.

Brygga ved veien er Rødbrygga, revet i forbindelse med bygging av ny slipp. Murhuset foran er motorverkstedet. Til høyre for motorverkstedet er Rødnaustet. Trålbrygga (Møretrål)til høyre for dette og deretter Bersåsbrygga.

Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

del 3 av teksten: Tomannsboligen Freiveien 33 ble satt opp i 1947 av 2 søsknen Aga. Sønnene ble boende der helt til få år før de døde. Familien kom til Kristiansund fra Hardanger. ...