• FORSETTELSE tekst:
 Freiveien 30 har kjerne fra ca 1807. Første etasje ble hevet og huset påbygget i 1937 da Ole Mollan sen flyttet inn, (Bestemorhuset). Her bodde også datteren Laura med ektemann og to sønner før de bygde hus lenger mot Gomalandet. Hildur bodde der og senere Ole Marius og Siw. Huset står fremdeles i 2013 og er bebodd. Rett foran ligger det tidligere kontorbygget til Verkstedet. Det står ennå.

De to husene som er bygd sammen eides av Janny Jansen. Den øverste delen ble bygd i 1897 av faren Reinert Jansen. Han var i en periode disponent ved verkstedet rett over veien. Den eldste delen har jeg ikke funnet ut hvor gammel er, men i 1865 bodde bryggearbeider Andreas Reitan der. På 50 tallet bodde Angvik i huset. Husene ble revet i forbindelse med at nevøen overtok eiendommen og bygde nytt hus. Bak huset ligger Jannys uthus. Det ble revet for få år siden. (Her badet Janny i en stamp.) Veien opp til huset er sannsynligvis den opprinelig. Rhododendronen nede ved Freiveien ses på fotografier ca 1900.

Oppe på berget bak Jansenhuset er Gomaskogen. Den ble plantet da Goma Fabrikker laget park rundt disponenthuset som tidligere lå i Gomasvingen. Her lå også de to Gomadammene som ble bygget av Goma fabrikker i 1903. Murene til dammene er nå fundament for bolighus.

Neste hus ble bygget av Synnøve Fladvad Mollan og Ole Mollan jr. og ble ferdigstillet i 1942. I 2013 bor datteren Astrid der med mann Leif Møll. Foran huset står et kirsebærtre som ble plantet ca 1918 av skipskonstruktør Børve.

Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

FORSETTELSE tekst: Freiveien 30 har kjerne fra ca 1807. Første etasje ble hevet og huset påbygget i 1937 da Ole Mollan sen flyttet inn, (Bestemorhuset). Her bodde også datteren La...