• Fotoet viser Naustkroken med Freiveien i Kristiansund ca 1951-52

Freiveien var den første innfartsveien til Kirkelandet. Veien ble bygd i 1914 og ble kalt Chausse Freiveien. Den ble bygget for å sikre vannforsyning til byen.

Til venstre er bygningen til Aktiesmørfabrikken Goma, "Margarinsmørfabrik"
 startet i 1900. Eiendommen het Hosethplassen/Naustkroken. Fabrikken produserte "kunstsmør" eller margarin i begynnelsen. Navnet på fabrikken ble senere endret til Goma Fabrikker fordi det var forbudt å bruke ordet smør på en margarinfabrikk. Kosmetikkavdelingen hadde navnet Ello A/S. Nyfløya ble kalt ";Ello";. Fabrikken ligger i 2013 på Løkkemyra og eies av Lilleborg.

Vi ser flaggstanga til Børsethhuset på haugen rett bak. Her solgte søstrene Børseth sjokolade og brus til arbeidere ved fabrikken og verkstedet (og barna). Børseth arbeidet på Goma fabrikker.

Til høyre for fabrikkhuset lå det første Agahuset som sist var bebodd av familien Sandmo. Han kom fra Oslo med 4 barn i forbindelse med at fabrikken kjøpte merket dr Oetker. (Først ansatt ved Oljeklederfabrikken). Dette huset ble revet for å lage vei ned til kaien etter at Kristiansunds Mekaniske Verksted  og Båtbyggeri A/S (Mollan) kjøpte Goma anlegget i 1977.

Videre tekst - neste bilde av liknende motiv

Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Fotoet viser Naustkroken med Freiveien i Kristiansund ca 1951-52 Freiveien var den første innfartsveien til Kirkelandet. Veien ble bygd i 1914 og ble kalt Chausse Freiveien. Den b...