• I front, øverst i Kaibakken ved Kongens plass
ligger
kafe og pensjonat Utsyn i andre og tredje etasje.
 I første etasje
hadde Elektrolys lokaler
lengst til venstre i den lave lamellen.
 Deretter kan en se Borøchsteins sko- og konfeksjonsforretning, Dressmagasinet (pr 2011 Burger King)
 i gateplan mot Kaibakken og det som senere ble den store parkeringsplassen på Kongens Plass. Videre
kiosken Frisco, Betsy Frisvold, Tusenfryd, Monge Foto og lengst til høyre Kirsten Hoem med klær for damer. På toppen av Sverdrups bokhandel henger dekorasjonen og banner fra jula. Hjørnebygget her øverst i Kaibakken ble sist oppført og var muligens nyåpnet denne høsten før jul. Lengst til venstre Sverdrups bokhandel

A/S Elektrolys ble startet av disponent Knut Christiansen.
 Han var født i Dale i Sunnfjord i 1893.
Etter å ha gjennomgått Skiensfjordens Mekaniske fagskole (elektrisk avdeling) i 1912 til 1914, arbeidet han i halvannet år
med montasjearbeid i Rjukan II for firmaet Voigt & Haffner.
 Samme firma sendte deretter Christiansen til Bodø kraftstasjon for på egen hånd å montere en høyspent generator med tilhørende kabel og koblingsanlegg.
 Deretter arbeidet han hos
A. E. G. Bergen som tegner.
 Fra våren 1918 ved
Istad
kraftanlegg som linjestikker og senere som linjebygger for høy- og lavspent etter selvstendigh anbud.

I 1919 dannet han det nåværende firma Elektrolys i Molde,
men allerede året etter, i mars 1920, ble firmaet flyttet til Kristiansund, hvor det fikk sine lokaler i Hauggata.
 Her var det også til brannen i 1940.
 Av større installasjoner firmaet har utført kan nevnes:
 Den høyere skole, det nye gamlehjemmet og tusener installasjoner av mindre omfang.
 Etter storbrannen flyttet firmaet til egen brakke i Skolegata.
 Brakken var et meget tilfredsstillende midlertidig lokale.
 Siden brannen har Elektrolys hadd flere store oppgaver.
 Blant de største kan nevnes nybygget til Lars Hansens konfeksjonsfabrikk.
 I 1942 beskjeftiget firmaet sju personer, foruten kontor- og butikkpersonale.
 Av personalet har Jonas Christiansen og Axel Heide helt siden starten arbeidet i firmaet som elektrikere.
 Om lag 1950 var det slutt på brakketilværelsen.
 Da kunne firmaet flytte inn i nye lokaler i Kaibakken som fotoet viser .
 De hadde lokaler i det lille
tilbygget
ved Dressmagasinet.
kjelleren var det verksted og lager.
 Bedriften ble lagt ned i 1960-årene. Kilde:
 TK 02.02.2013, S. Sættem,
Trekk av Kristiansunds næringsliv, og Alf Salvesen i forbindelse med byens 200-årsjubileum i 1942.
 --.Fra Nordmøre museum sin fotosamling, Williamsarkivet.
    Photo: Nordmørsmusea

I front, øverst i Kaibakken ved Kongens plass ligger kafe og pensjonat Utsyn i andre og tredje etasje. I første etasje hadde Elektrolys lokaler lengst til venstre i den lave lamel...