• Hjørdis Lauenborg. hos Rolfsen: HJØRDIS/BITTEN eller  ELKE LAUENBORG (1924-1988)
Det mysiske portrettet i første salong i Festiviteten, ble avduket av ordfører Per Kr. Øyen på Festivitetens hundreårsdag i 2014. Det er malt av Åse Indergård, i likhet med serien for øvrig. Men dette bildet fikk aldri noen navneplate, og derfor kommer det stadig spørsmål om hvem det forestiller.

Hjørdis var sopransangerinne og studerte ved MK i Oslo og operaskolen i Stockholm. Hun ble ansatt ved Det Kongelige Theater i København i 1946 og virket fast der i 14 år i dramatiske partier som Dido i "Dido og Aeneas", "Tosca", Elisabeth i "Tannhäuser", Elsa i "Lohengrin" og Elisabeth i "Don Carlos" .

Hennes farfar Ola Kalseth  hadde slekt i Bøfjorden, men flytta fra Todalen i Surnadal til Kristiansund, ble handelsmann og gift med Helma Hagen Klokset. De hadde døtrene Astri og Hjørdis.  Vår Hjørdis sin  mor hette nemlig det samme som sin yngste datter: hun var Hjørdis Kalseth Lauenborg den eldre,  f. 1894, gift med skipskaptein Jens Lauenborg (1880-1939) - som var av dansk slekt.  Han var ansatt i rederiet Otto Thoresen og gikk i «spanskelinja» med klippfisk. Han døde da Hjørdis var 6 år gammel. Hun brukte mye energi på å ta seg av sin mor. Livet ut.
Hjørdis den eldre var søster til Astri Hilmara Kalseth, seinere gift SZTERENYI (1892-1973), en internasjonalt kjent sopransangerinne gift med en ungarsk baryton. Astri sang på Opera Comique og Nationaltheateret, men mest i Tyskland.  Hun var bla. Gilda i «Rigoletto».
Dirigenten Bjarte Engeset er tipp-tipp-oldebarn av vår Hjørdis’ farmor, langs en annen slektsgren.  Hjørdis jr. hadde ei søster Laura Helena, som ble gift med klippfiskeksportør Bjarne Rolfsen.
---
Hjørdis vokste altså opp i Kristiansund, faktisk i Christian Bræins gate ved Festiviteten,  gikk på Allanengen og sang døgnet rundt. Hun opptrådte overalt og ble ofte oppfordret til å ta en sang på gata. Dette var på 1930-tallet. I russerevyen sang hun «Dein ist men ganzes Herz» fra Smilets Land. Edvard Bræin var sanglærer på videregående; «middelskolen» som det het.  Bræin lot henne underholde i klassen. -  Hun debuterte under krigen 19 år gammel i Madama Butterfly på Nationaltheatret. Hun finansierte studiene med å dørsalg av kopier av kjente norske malerier, som hun malte selv. Bestselgeren var ei inuit-jente, som gikk ut i 40 eksemplarer.
Etter krigen kjøpte Bjarne Rolfsen sommerhus i Bøfjorden. Forfatterinnen Anne Karin Elstad var faktisk ansatt der som tjenestejente. Hjørdis var ofte på besøk hos tanta si.
Det ble konserter med Oslo-Filharmonien og så rollen som dronningen i Verdis Don Carlos i København. Berlingske Tidende skrev i 1948:  «Debutantinden er som født til at bære diademer og til at føre sig på en scene. Hun åpenbarte en tindrende ren og skøn sopran med en dramatisk intensiv tone».  Hun alternerte i rollen og den kvelden operaen skulle sendes på dansk og norsk radio, var det ikke hennes tur. Dette ble avklart like før. Hjørdis var skuffet, gikk hjem og tok sovetabletter. Men plutselig ringte telefonen: Den andre sopranen var blitt syk, så Hjørdis måtte komme med det samme og gå inn i andre akt!  Hun monterte parykk og sminke i drosjen og bøtta innpå kaffe. På teatret sto de klar med konjakk. – «Det rare var at jeg aldri har sunget så bra. Og mor fikk allikevel hørt meg på radio!» sa hun i et intervju.

Hun slet med angst og komplekser. Sa nei til flere store tilbud om å steppe inn der solister var blitt syk. Hun sier i et intervju: «Før hver opera rister jeg over hele kroppen av nervøsitet. Men det er kun til jeg har fått på kostymet og sminke og ser «det annet ansikt» i speilet. Da faller jeg til ro og dekker meg bak rolleskikkelsen - og kan gi meg helt hen i sangen!  (…)  - Det deiligste jeg vet? Følelsen av å ha publikum i min hånd og føle respons, da løper alt simpelthen løpsk inne i en! Umulig å beskrive – bare deilig!»
 «- Hun har tragediennens storhet i dramatikk og stemme, hennes seier kunne ikke vært større, skriver en anmelder etter premieren på «Konsulen» av Menotti i København 1952.

Fra Nordmøre museum sin fotosamling, Williamsarkivet.
    Photo: Nordmørsmusea

Hjørdis Lauenborg. hos Rolfsen: HJØRDIS/BITTEN eller ELKE LAUENBORG (1924-1988) Det mysiske portrettet i første salong i Festiviteten, ble avduket av ordfører Per Kr. Øyen på Fest...