• Fyrene vokter kysten vår og er et svært viktig navigasjonsverktøy for de som ferdes på havet. På Nordmøre har vi syv fyrstasjoner i tillegg til de mange fyrlyktene.

Tidligere var forskjellen mellom fyr og fyrlykt at fyrene hadde bemanning i motsetning til fyrlyktene. I dag er det ikke lenger bruk for bemannede fyr, men du har fortsatt muligheten til å besøke de og til og med overnatte i noen av de.

Hauggjegla fyrtårn er det nordligste byggverket i Møre og Romsdal. Fyrtårnet ligger nord for Veiholmen i Smøla kommune og er et av få fyrtårn i Norge hvor du kan bo i selve tårnet. Her er været så ekstremt til tider at det ikke er mulig å bygge en egen vokterbolig.

Norges nest høyeste tårn finner du ute på Grip i Kristiansund kommune. Grip fyr ruver 47 meter over havet og ble opprettet i 1888, fyret ble fredet i år 2000.

Nordmøres aller første fyrstasjon er Tyrhaug fyr, på Smøla. Fyret ble bygd allerede i 1833 og ble automatisert og avbemannet i 1967.
Datering usikker. Fra Nordmøre museums fotosamlinger, Myren-arkivet.
    Photo: Nordmørsmusea

Fyrene vokter kysten vår og er et svært viktig navigasjonsverktøy for de som ferdes på havet. På Nordmøre har vi syv fyrstasjoner i tillegg til de mange fyrlyktene. Tidligere va...