100
Prøving av motorsagmodellen «Jobu junior» i 1951. Bildet viser en arbeidskledd mann som sto bøyd ved rota av ei velvoksen furu, som han var i ferd med å felle med den nevnte saga. I bakgrunnen skimter vi ei gruppe menn som fulgte forsøket med interesse. Den første Jobu-modellen, Jobu senior, ble satt i masseproduksjon i 1948. Den veide 17,3 kilo med fulle tanker. Saga hevdet seg godt i konkurransen med andre enmannssager på dette tidspunktet, men den åpenbare utfordringa for Trygve Johnsen og Gunnar Busk, og for alle andre motorsagprodusenter omkring 1950, var å lage lettere modeller. Jobu-gründerne startet arbeidet med en ny prototyp i 1950, og seinhøstes påfølgende år var den klar for masseproduksjon. Jobu junior hadde en spesialbygd totakts bensinmotor med sylindervolum på 76 kubikkcentimeter. Den var utstyrt med friksjonskløtsj i oljebad og hadde 18 tommers sverd, som kunne brukes både med rivtannet og skovltannet kjede. Med ei vekt på drøyt 10 kilo ble Jobu junior lansert som verdens letteste motorsag. Den slo fantastisk godt an, og var en periode den mest populære motorsagmodellen i Europa. Totalt sett skal det ha vært solgt 39 200 eksemplarer av Jobu junior. Ingen seinere Jobu-modeller oppnådde slike salgstall.
Photo: Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo