• Helgeland Politikammer. Politietaten foran Politimestergården som lå i Kirkegata høsten 1940.
Forreste rekke :Politikonstabel Fridtjof Erlandsen, politimester A.B. Aslaksrud, politifullmektig Borch, politibetjent Sevald Høiberg, politibetjent Bjarne Morisbakk.
Midterste rekke: Marineløytnant Stein Evju, kontordame Liv Grannes, sekretær Otto Mentsoni
Bakerst fra venstre: Politikonstabel Oddvar Bossnes, politibetjent  Rindahl,  politikonstabel Sigmund Forsmo
    Photo: Johnsen, Sigvald / Helgeland Museum (Opphavsrett)

Helgeland Politikammer. Politietaten foran Politimestergården som lå i Kirkegata høsten 1940. Forreste rekke :Politikonstabel Fridtjof Erlandsen, politimester A.B. Aslaksrud, polit...

2 comments

• Liv Grannes (1918-2004) er omtalt i en stor artikkel i Wikipedia hvor det per nå er gitt 32 referanser, 4 kilder og eksterne referanser. Her er noen få stikkord fra Wikipedia.

Liv Grannes hadde artium fra Orkdal offentlige landsgymnas i 1938, og handelsskole fra Trondheim i 1939, ansatt ved Helgeland politikammer i Mosjøen, aktiv hemmelig agent i britiske SOE, motstandskvinne i MILORG, overført til London for å ta del i motstandskampen derifra.

Dokumentarfilmen «Nordlands Jeanne d'Arc» (nrk.tv - strømmetjenester) 2021 gir innblikk i hennes liv.

I digitaltmuseum.no er det et kommentert foto av brudeparet Liv Grannes og Birger Sjøberg, de giftet seg i sjømannskirken i London 5.juni 1944. Birger Sjøberg / Nils Berdahl f.1905 i Åfjord ledet motstandsarbeidet på Helgeland gjennom hele krigen helt til han som kaptein i kompani Linge falt i kamp med tyskerne i Stavassdalen i Vefsen Helgeland 9.juni 1944.

• Liv Grannes og Birger Sjøberg giftet seg året 1943 og ikke året 1944 slik jeg ved en feil skrev ovenfor.